LOVELY!

Åh, vilken underbar dag och kväll det varit. Nyss hemkommen och är så jädrans trött. Men jag är glad också. Måste packa det sista nu, har ingen tid att blogga. Jag är tillbaka på måndag, tror jag! Hoppas ni får världens bästa helg!

St Michel here I come, Au revoir!












Jag älskar det här, det är så jävla bra helt enkelt!

Åsikter behövs!


Jag ska på studentmottagning och samtidigt släktträff. Tänkte mig något klassiskt, en vit klänning, Så med röda diorörhängen, lätt smink och röda läppar, vad tror ni om det?

Tv-tisdag!

Desperate Housewives + nya serien  Friday Night Lights
+
Ben & Jerry's Fossil Fuel =
 kan detta komma att vara en oslagbar kombination? Time will tell.


Regn, men solsken i hans ögon.

Kanske ska börja med rubriken, solsken i hans ögon. Idag var det ju bara regnigt, i alla fall här i Stockholm. Efter (typ världens hårdaste!) träningspass med min personliga tränare så ville jag bara lägga mig på golvet i gymmet och vila, det gjorde jag inte...  Jag släpade mig däremot hemåt, röd som en tomat med svetten lackandes så hasade jag mig hem. Jag var så trött, verkligen så trött. Men så stod den lilla pojken där, han såg ganska ledsen ut. Sparkade sin fotboll fram och tillbaka mot väggen, "passa mig då" - ropade jag. Hans ögon lös upp som solsken på en sommardag, så spelade vi där ett tag. Jag & den lilla pojken. Jag är inte så bra på fotboll, men han uppskattade det. Det gjorde inte bara hans dag, utan min också..



Så njutbart, så litet, men ändå så värdefullt.
Utan ånger, med tårar. Av lycka.
Så liten jag är på jorden, mindre än ett träd i skogen.
Men ack så njutbart, så värdefullt allt är nu. Och jag är.



Nu blev det så där igen, kände för en liten dikt där. Det tycktes passa, hmpf. Vad bra allt är ibland, after all. Igår var jag på modevisning, och min underbara klänning bara gick där på catwalken. Madde har verkligen gjort ett bra jobb med att sy upp den! Så här ser den ut, beauty. (Gabbi agerar modell!) Vad tycks?





Jag var på min sista boxningsträning igår, det var lite sorgligt. Jag körde så hårt så att jag bokstavligen talat höll på spy, lyckat. Tackade tränaren efter passet, och det kändes bara konstigt. Han önskade mig all lycka i USA och fick mig att lova att komma tillbaka snart, jag svarade ja, men det är ju inte snart. Men tillbaka kommer jag ju!

Idag var mitt nästsista träningspass den här terminen, om inte danslägret räknas. Det var också tråkigt, Viktor (min personliga tränare) var lite extra hård idag. Det behövdes nog, jag klagade mest. Ibland är jag bra trött, det var jag idag.

Allt är så nära nu, väldigt nära. Det är roligt och lite skrämmande, eller ja det enda som är skrämmande är USA! Fast det är mer en skräckblandad förtjusning.

torsdag åker jag till mormor och St Michel.
Den 12e kommer min älskade kusin hit,
och den 13e är det avslutning och sommarlov!

Så åker jag ju till Grekland då också, mys!




Långsamt leder också någonstans, och just nu känns allt bara så underbart, jag citerar kent

"Det är så det ska vara
Det är så vi vill ha det nu
Det är så det ska vara
Som en perfekt och underbar lag
Perfekt och oförstörbar
som jag"

Mitt nya favoritlack!


Min nya favoritlack heter 'freshy' och kommer från Mavala, 25 pix för hela lacket är inte fy skam!



Jag vet inte varför jag tog så konstiga bilder, men jag kände för det helt enkelt!

Om den här bloggen!

Visst ska den här bloggen huvudsakligen handla om USA, men just nu är det inte så mycket som händer på den fronten. Min värdfamilj tros (enligt min RC) komma efter den 9 juni, fram tills dess skriver jag om lite annat.

Idag till exempel har jag valt att hedra mamma, för att hon verkligen var den underbaraste personen på denna jord och det finns inte ord för hur mycket jag saknar henne. Mamma är alltid med mig och för all evighet min skyddsängel. Jag vet att hon är stolt över mig, för allt jag står ut med. Jag saknar dig så otroligt mycket, älskade älskade mor. Jag kommer aldrig glömma dig eller bror min, ni är för alltid saknade. Vila i frid.

Visst kan det veka konstigt att jag ständigt tycks lycklig, trots allt som hänt i mitt liv. Men det gäller att inte fokusera för mycket på det man saknar, utan se till det som man har kvar.

Det som stör mig mest är att folk ibland behandlar mig som om JAG vore död, som om jag inte hade rätten att leva. Visst är man ledsen i perioder, riktigt ledsen. Men samtidigt så finns det tider i livet, då man verkligen uppskattar det man har. Min pappa till exempel, det finns inte ord för hur mycket jag älskar honom. Så livet, livet i allmänhet jag är lycklig som lever. Lycklig för att jag har möjligheten att varje dag le åt allt det jag har.

Jag är glad över att få vara med mina vänner. Lycklig över att vakna med solen i ögonen på morgonen. Jag älskar pirret i magen över spänningar, som är lite ovissa. Jag njuter av det mesta, jag har lärt mig att uppskatta saker. Jag älskar mitt liv och är trots allt genuint lycklig!

Snart flyttar jag till USA, och det finns inte ord för hur tacksam jag är för att jag får den här möjligheten. Det är som en dröm, som snart blir sann. Inte många månader kvar nu, knappa sju veckor!



♥ to all the lost ones.

Morsdag.

245853-52


But after all,

Lykkelig er den som ikke sørger over hva han mangler, men gleder seg over hva han har.

Something special.


Förstår du vilken festivalsommar vi kommer ha?! Helt otroligt.

245853-51
Burst that bubble
You better shape up baby, you're looking for trouble
Where's that spirit
It's time to shake off some stupid habits 

And if you should need a friend
I'll be right there for you 

Please don't hate tomorrow baby
Don't fall in love with sorrow baby
I'll be right there for you, I'll be right there 
What's the deal

Somebody, somewhere knows how you feel,
And that person is me
Oh yeah life is tough but you still gotta keep tryin' 
 Please don't hate tomorrow baby

I'll be right there for you, You'll never walk alone

"Egoförmiddag!"

När man ska tillägna hela eftermiddagen åt skolböckerna (det är i alla fall tänkt så), så är det ju bra att göra någonting roligt på förmiddagen.

Så jag vaknade tidigt, helt av mig själv faktiskt, tog mig ut på en promenad för att sedan gå på dansen. Efter det så körde jag lite styrka. Sen har jag tagit väääärldens längsta bad och bara njutit av livet. Så nu känner jag mig fit for skolböckerna.. i alla fall nästan.

Jag har förresten lyckats vara rolig igen, i alla fall enligt mig, Amanda frågar mig vad jag ska göra (på msn) och jag svarar

jade - coming up ; den bästa sommaren! säger:

Eller så ska jag ta lite ben & jerrys och sätta mig balkongen och glassa


Förstår ni, glassa? ;) hahahaha


 


Jag hjärta dessa dagar.

Jag älskar sådana här perfekta dagar. En lugn dag i skolan, hur skönt som helst. För att sedan fira att den sista hela skolveckan är slut med Louise. En promenad hem för att fixa lite här hemma. Plötsligt händer det, jag får jordens ryck!

Jo, jag får för mig att det vore skönt att åka på semester. Så jag ringer kusinvitamin och frågar vad hon säger om det, så 15 minuter senare är vi en resa till Grekland rikare. Så dit åker vi den 13 juni, hur perfekt blir inte det? Landar på arlanda igen den 21, samma dag tar jag flyget till landet och är åter i sverige runt den 26.

Lycklig och stressad som jag var så stressade jag ihjäl mig för att hinna möta upp söta Michaela & Maria. Maria var på hedersbesök ändå från Götttteborg! Så himla himla trevligt. För att fira (?) och längta till USA så åt vi på pizza hut, så sjukt gott, haha! Vi pratade en massa om USA, det är spännande att vi alla ska dit snart. En kort promenad senare landade vi på Kofi's uteservering med varsin latte. Vilken perfekt kväll säger jag bara. Verkligen asbra!
(Det kommer upp bilder från ikväll när min kamera vill samarbeta igen!)


För övrigt så har jag glott på vänner, jag älskar sånt här - när man bara inte gjort någonting. Nu ska jag ta tag i mig själv och plugga lite, för att slippa imorgon.

Så nu är ju sommaren typ planerad. Det som står på schemat är,
Middag för Tina på onsdag
Kusinvitamins student 31/5, åter i Sverige den 4 juni
Avslutning den 13 juni
Gouvia den 13 juni till den 21 juni,
samma dag tar vi flyget till landet och därifrån vet jag inte när jag kommer hem.
Arctic Monkeys den 26 juni (<3)
Peace and Love 27 juni - 1 juli
Dansläger 2 juli - 6 juli
Gotland vecka 28 (??)
Avskedsfest den den 17 juli
FLYTTAR TILL USA DEN 20/21 JULI!

Så ser det ut just nu, vi får se hur det slutar!


Här är för övrigt jag & min bästa. Miss you baby, Can't wait!
image50
Yes, vi bjuder på den!




Och helt plötsligt, så hade allt ordnat sig.

Sista hela veckan i skolan är över!

Sista helveckan i skolan är över! Shit, tiden har gått så sjukt fort. Det känns som igår, då jag började i ettan. Men hur som haver är det lite kvar, men alla veckor med fem skoldagar är över, skönt. Det firades med Louise på sosta. Någon har efterfrågat mer bilder, och eftersom jag inte hört något från USA än så bjuder jag på det jag hade på mig idag, plus de nya skorna som inhandlades på hemvägen. Suck, jag är verkligen värdelös på att låta bli att shoppa.



Världens bästa!

245853-43

Jag älskar dig mer än någon annan på denna jord,
tack för att du finns älskade älskade pappa.

LYCKA I SIN RENASTE FORM!


The Tough Alliance skall spela på Peace and love,
mina vänner - det här är lycka.

image42

Det vackraste jag vet!

Det vackraste jag vet är lycka.

Jag älskar att vara glad, jag älskar att göra folk glada. Jag älskar mitt liv. Jag förstår inte hur sommaren kan göra så mycket, fast det är mycket nu - så finns hoppet där. Hoppet om lyckan och friheten.

Sommaren första sorg måste vara det som är kvar av skolan, men vad gör det egentligen? Om en månad är jag fri, med en okänd och spännande destination. Om två redovisningar har jag inte plikt att tala för mina betyg längre.

Sommarens lycka måste vara glädjen, stunder av lycka. Jag är rik, rik på vänner och kärlek.

USA! Det är nära nu, om 60 dagar står jag på arlanda. Hej då sverige. Hej då vänner. Hej då Stockholm. Hej då pappa! Men Hej, mitt nya liv. På andra sidan atlanten, på ännu obestämt destination. Oj, skräckblandat.

Fast det är ju en liten tjusning med det också, saker som man inte vet om. Det är som med överraskningar, fast man så gärna vill veta vad det är - väntar man hellre tills det är dags att få dem. Visst vill jag veta vart jag ska tillbringa ett år av mitt liv, självklart. Men jag är ganska anpassningsbar, för jag bara är jag. 

Korridorens sista sånger, idag efter körlektion har jag sjungit på avslutningssångerna hela dagen. Men snart tystnar min sång i korridoren, inte bara för sommaren och ledigheten, men för nästa höst. När löven faller i allén på väg till skolans trappor så är jag långt borta. När min klass rings in någon gång i augusti, är jag inte med dem. Det är korridorens sista sånger som visslas och det är de sista veckorna med min klass, min kära klass. Jag kommer sakna vissa mer än andra, och ni vet vilka ni är. Men jag kommer ändå sakna alla på något sätt, jag kommer sakna att Nina klagar över att det är kallt, över att Filip alltid sover på lektionerna,  att Louise alltid ger mig massage,  att Theodor alltid kommer för sent, att Tina lägger sitt huvud på min axel, att klaga med Mickan över skolmaten. Jag kommer sakna det mesta. Det jag kommer sakna mest är ändå alla vänner, Journalist-slynorna och Klasse, och alla andra.

Shit, det är nära nu. Imorgon skall jag till ambassaden, kontrollfreak som jag är har jag gått igenom mina papper minst tusen gånger, och kommer nog göra det igen innan jag går dit.

Snart sommarlov, nu ska jag bara klara det här sista.



USA den 22 juli, right now the time 'til then seems like forever.


Mitt liv i toner!


1. Hur mår du idag?
Sharam Jey ? Push Your body (John Dahlback remix)

2. Kommer du komma långt i livet?
Stephen Lynch ? Special Olympics

 3. Hur ser dina vänner dig?
Kent ? Dom Andra

4. Kommer du gifta dig?
Angelwork

5. Vad är ditt livs themesong?
Timi Räisänen - Don?t the devil ruin it all

6. Vad är din livshistoria?
Bo Kaspers Orkester ? I samma bil

7. Hur är skolan för dig?
LeAnn Rimes ? Star Spangled Banner (National Anthem)

8. Hur kan du komma framåt i livet?
Above & Beyond ? Can?t sleep

 9. Hur kommer imorgon vara?
Soulwax ? NY Excuse (Tiga Mix)

 10. Vad är det bästa med dina vänner?
Tiger Lou ? Gone drifting

11. Vad finns i lager för nästa vecka?  
Slagmålsklubben ? Kasta sten

 12. Vilken sång beskriver dig bäst?  
Black Eyed Peace ? Where is the love 

13. Hur är det med ditt liv?

The Undertones ? Teenage Kicks 

14. Vilken låt ska spelas på din begravning?
Håkan Hellström ? Kom igen Lena

15. Hur ser världen på dig?
Red Hot Chili Peppers ? Californication

16. Kommer du att ha ett lyckligt liv?
Marit Larsen ? Under the surface
 
17. Vad tycker dina vänner om dig?
Pearl Jam ? Last kiss

18. Har du en djup och mörk hemlighet?
Norah Jones ? Thinking about you

19. Brukar folk i hemlighet fantisera om dig?  
Martin Stenmark - Sjumilakliv
 
 20. Hur kan jag göra mig själv glad?
Veronica Maggio ? Kvällens sista cigarett 

21. Kommer jag nånsin ha barn?
Foolgarden ? Lemontree

 22. Vilken låt beskriver den du är attraherad av?
Dreamnation - Daggmask

 23. Vad skulle du vilja säga till nästa generation?
Dancehall Mix ? Kiki Riddim Mix ? Tony Curtis_Wayne Wonder_Mr Vegas_Tok_Merciless_Buju Banton_Baby Cham

 24. Vad är några tips till mig?
Kent ? Musik non stop

25. Hur kommer jag att bli igenkänd?
Agneta Fältskog ? Det strålar en stjärna

26. Vad är min danssång? 
Kate Winslet ? What if 

The sweetest thing!

Vill bara att hela världen
ska veta, att den här
 killen är nog bland
de sötaste jag vet.

Utmaningen antagen!

Har blivit utmanad att visa min sommargarderob, så jag gör det då!
Mina garderober är väl inte i tip-topform, men jag är ganska nöjd!



1. En del skor/stövlar & väskor som står under tjocktröjorna
2. Skor som samlats i hallen på någon vecka...


3. En del i min Walk-in-closet
4. Min soffa i min WIC med tre stora IKEA-kassar med
 kläder som inte får plats att hängas/vikas (skall åtgärdas!)


5. Mittengarderoben i korridoren med en del av skorna
6. Korridoren med garderober
7. En andra del i min Walk-in-closet

Har inte orkat fotta det andra klädrummet eller öppna
alla garderober som står i korridoren, för där är det bara rörigt!


För övrigt så är jag redan nu beredd på att den svenska avundsjukan kommer ta över i kommentatorsfältet, men visst - speak out om ni känner för att vara elaka/avundsjuka!


....OCH JAG UTMANAR ER ALLA ATT VISA ERA SOMMARGARDEROBER!

En (godis)gris viskade i mitt höra att här behövdes det uppdateras!

Ja, som sagt så har en (godis)gris viskat mitt öra att jag måste uppdatera. Det är ganska internt, så don't mind om ni inte förstår. Ja, just nu händer det. Så det är inte så att jag inte uppdaterat för att det inte händer något, utan snarare för att det händer en massa.

Snart är det dags för USA, väldigt snart faktiskt. Jag börjar förstå att det är nära nu, men jag tror fortfarande jag ska lunka runt i Östra Reals korridorer i höst, vilket är helt fel. Helt helt fel, för nästa år ska jag gå på high school. Jade ska bo i USA, shit. Det som är mest shit [i bra bemärkelse] är att det är jag som är Jade.

Det går (riktigt) bra nu. För att citera Petter. Det här kan liksom inte vara sant.  Som om inte allt vore nog så ska jag på Arctic Monkeys den 26 juni om jag är hemma då, snälla - det här är bara för bra. För bra. Tack livet, vem man nu ska tacka. Jag svamlar ganska mycket, det är för att jag är lycklig.

För övrigt så har vissa andra [läs Jacob] nu också börjat förstå att strax bär av. Ingen mer som längtar?!

Pilutta dig, för nästa år ska jag bo i USA!



A, jag är din ängel så länge du behöver mig. Allt som är sagt mellan oss, glöm aldrig det. Aldrig.

Dans & lite ångest.

Jag har varit sjuk idag, men jag har dansat ändå. "Nej, man ska inte träna när man är sjuk!" Men när det gäller dans med Ambra från Bounce, så kan inget stoppa mig. Fast febern blev värre och jag inte var i toppform, så var jag ändå så ruskigt lycklig. Dans är underbart. Jag vill aldrig sluta, när jag någongång dör, dansa på min grav.



Oj, oj oj oj vad tiden går fort. Jag blir faktiskt rätt skrämd i mellanåt! Samtidigt som jag verkligen vill det här så får jag bara panik ibland. Tänk om jag kommer tid och allt bara skiter sig. Min dröm bara går i spillror.. Inte för att jag tror det, men tänk om.


Satt och fikade ikväll med ett par väldigt kära vänner, och med var även deras vänner som jag nyligen gjort mig bekant med. Då kom jag bara att tänka på hur mycket jag kommer sakna alla här. Tänk en sådan sak, som ikväll till exempel att bara gå ner på stan för att möta upp mina allra käraste, äta en härlig middag på ett café och sedan avnjuta en chai-latte på uteserveringen. Jag menar, hur värt är inte det? Det är så jävla värt. Jag kommer sakna livet ur mig efter er tjejer.

Världens bästa pappa!

Att vara sjuk är jättesegt, att det regnar gör hela dagen lite tråkigare, att ha tusen saker att göra gör det lite stressigare, men världens bästa pappa gör allt lite lättare!

Idag kom pappa hem från jobbet tidigare, för att han ville vara hemma när jag är sjuk. Inte nog med det, han kom med en bukett blommor också. Jag älskar dig pappa!


För övrigt så gör inte bilden blommorna rättvisa. På riktigt är färgerna verkligen klara och hela buketten är så fräsh, och gör hela rummet gladare!

image21



Jag undrar hur jag ska klara mig utan Pappa i 10 månader... ?

Förhoppningar & Regnbågar

Jag drömde om USA i natt igen, eller inte om USA egentligen utan mer om avresan. Jag minns inte vad jag drömde, men jag drömde att det slog över från att vara 100 dagar kvar till 99, så tänkte jag på det när jag vaknade, shit - under hundra dagar kvar nu. Men så kom jag plötsligt på att det var ju idag det slog över från 70 dagar kvar till 69. Så min dröm slutade med att jag insåg att det faktiskt bara är 69 dagar kvar nu.

Det kan verka som ett himla tjat med att ha en hel blogg med förberedelser inför USA. Men det här är något som jag velat så länge, så länge att jag inte ens kan minnas när jag började fundera på det. Det är verkligen 'a dream come true' bara det att jag ska åka. Men fortfarande så känns allt så luddigt på något sätt, jag kan inte förstå att jag redan är på väg mot mitt livs största äventyr.

Om 69 dagar står jag där på arlanda, med rödsprängda ögon och säkert i jordens panikattack. Fast å andra sidan, jag vill verkligen det här, jag vet att jag vill! Något annat som jag vill, är att få min värdfamilj! Eller i alla fåll få veta ungefär vart jag kommer hamna, för det vore skönt att veta något i alla fall, haha!

Regnbågar, det regnar här i Stockholm idag. Jag har en brutal huvudvärk som gör att jag inte orkade gå till skolan, vilket faktiskt är synd. För tro det eller ej, men jag vill faktiskt njuta av dom sista veckorna med min klass. För vi har faktiskt varit en klass i två år nu, kommer nog sakna min gamla klass. Men å andra sidan, things change.

Shit, tänk er det här... om ett par veckor (Okej, en månad!) så slutar jag skolan här. Med största sannolikhet lär jag inte veta då vart jag hamnar efter sommarlovet, lite skrämmande, men samtidigt lite spännande.

Just nu är det mesta en skräckblandad förtjusning!

Krogen i USA!

Anonym frågar :
Man man kan väl gå ut på krogen i USA om man är 18 år?

Svar :
Nej, du kan inte gå ut på krogen i USA om du är 18. Där får du varken inneha eller konsumera alkohol före 21 års ålder. Så vid 18 räknas du fortfarande som barn och får därför av naturliga skäl heller gå ut på krogen!



För övrigt så tycker jag att det är tråkigt att så många är anonyma, kom igen nu, skriv ut i alla fall ert förnamn :)

Min åsikt om EF!

00 skriver :
Fan va guld att jag hittade den här bloggen. Har själv planer på att åka iväg ett år till USA. Jag håller nu på att kolla vilka olika företag som man kan åka med..Och undrar bara om vad du tycker om EF hittils? Du kan ju skriva en liten mening om det.

Svar : Ne men, toppen!! Jag tycker att EF har skött allting jättebra och är verkligen nöjd med dom. Så jag rekommenderar absolut EF om man vill åka med en bra organisation! Du kan maila mig på [email protected] om du har fler frågor, eller skriva dom här! :D

Hur gör jag med skolan här hemma?

^^ : Jag blir glad och samtidigt himla ledsen när jag läser ditt inlägg. Kanske är det för att jag är avundsjuk, för nu ska du gå och leva min dröm, din dröm framförallt, men även min. Härligt att du tar ett steg ut i världen!

Blir lite nyfiken, hur gammal är du? & kommer du att få gå om en årskurs när du kommer tillbaka, eller läser du IB?

Önskar dig all lycka!

Svar :
^^ - Jag är 17 år och kommer gå om en årskurs när jag kommer hem, jag läser inte IB utan det samhällsvetenskapliga programmet! Tack så hemskt mycket, det känns faktiskt väldigt bra att jag vågar mig ut i världen nu - trots en väldigt skräckblandad förtjusning som sagt!

Diverse frågor!

blivande utbytesstudent :) :

Hej. Tycker det låter som om du kommer att få en riktigt härlig livsupplevelse. Sedan undrar jag om det är ok att jag ställer lite frågor, eftersom jag är himla nyfiken & tror att du har ganska bra svar. Här kommer frågorna iaf:

1. Hur mycket kommer resan gå på? Hur mycket fick du betala EF?

2. Man får ju gå om om man är borta ett läsår, känns det inte jävligt trist att inte kunna gå med sina vänner igen när man kommer hem?

3. Är du inte rädd att betygen i skolan kommer bli sämre med tanke på att du inte kan språket & grammatiken så pass flytande liksom? (själv har man svårigheter för matte och jag tror att det skulle göra saken ännu svårare för mig, eftersom de är mer komplicerat i u.s)

Hade massor av frågor. Men nu har jag glömt bort dem, får väl återkomma om det är okej? tack på förhand jade!

Svar :
Blivande utbytesstudent:
1.Jag vet inte exakt vad resan kommer gå på, men själva programavgiften är i alla fall ca 40 000. Sedan tillkommer campet på 7 000 (tror jag). Sen så rekommenderar EF ca 2000 - 3000 i fickpengar varje månad. Så visumkostnader, vaccinationer och så vidare. Så räkna med mycket småkostnader som du inte hade tänkt på. Väl i staterna kommer alla säkert alla göra av med mer än dom tänkt sig, så att spara lite extra lönar sig nog!

2. Jo, visst känns det trist att inte kunna gå med mina vänner. Men de försvinner ju inte ur min värld bara för att vi inte går i samma klass längre! Så har jag tur som känner ganska många som är ett år yngre också, så det ska nog inte vara någon fara. Bland annat min bästa kompis, Alicia, går i en klass under mig, så vi kommer ju i alla fall att ta studenten samtidigt!

3. Nej, det är jag inte orolig för. Jag vet att jag kommer göra mitt bästa, räcker det inte så räcker det inte. Jag pratar engelska nästan dagligen så det ska nog inte vara några problem. Fick bland annat höra från min engelskavikarie igår att "your english is nearly perfect", och så åker jag ju faktiskt till USA för att lära mig! Jag har flera vänner som studerar i USA nu, och visst säger de att matten är svårare än den här hemma. Så lite nervös är jag, men det är jag för allt som kommer att hända där borta!

Äsch, fråga på hur mycket du vill! Jag svarar så gott jag kan, på det jag kan svara på :) Ja absolut, du får jättegärna återkomma och följ gärna min blogg! :D

Varsågod!!

Frågor om "fester och sånt"

Anonym :

Vad sa de om fester å sånt då??

snygg sida förresten! :P

Svar :
Som ni alla säkert vet så är det strikt förbjudet att dricka alkohol. I USA spelar det ingen roll om du räknas som vuxen i Sverige (det vill säga att du är över 18 år), för att lagen för alkoholkonsumtion och innehavande är 21 i USA. Så att förtära alkohol under sitt utbytesår är alltså helt otänkbart. Jag är dock inte alls förvånad över att dom sa det, eftersom jag visste att det skulle vara precis så. Det är å andra sidan inga problem för mig att inte få dricka alkohol på ett år, så inget illa om det.

Med "sånt" måste du nog mena droger och fester som sagt. Droger får givetvis inte användas, och helt naturligt det med. Man ska inte använda droger helt enkelt.

För övrigt så räcker det med att du befinner dig på en fest (där du själv inte dricker!), för att bli hemskickad. För får någon tag på er och andra har druckit alkohol, men du själv är helt nykter, kan du bli hemskickad även för det.
 
Bryter du mot reglerna, blir du hemskickad omgående!

För övrigt så gäller strikta curfews i hela landet, curfew betyder alltså att du måste vara hemma inom en viss tid på kvällen. Tiderna varierar från familj till familj och från delstat till delstat, Det är vanligt att det är olika tider som gäller i veckorna och på helgerna! Bryter du mot din curfew så finns även vissa "straff" för det...

Var det något mer du undrade, så fråga gärna igen!


Förberedelsemötet i Stockholm!

Har varit på förberedelsemötet i Stockholm idag. Kungsholmens Gymnasium 15.00 - 19.00, inte så tråkigt som man kan tro faktiskt!

Faktum var att det var ganska roligt, kunde sätta ansikten på ett par msn-adresser och träffa bland annat Erik. Erik är killen som var med mig på min intervju om man hade frågor och så, det var roligt att träffa honom igen! För övrigt så var inte de fyra timmarna lite sega som jag hade tänkt mig, men visst var det en massa information att ta igen, men det mesta var ändå sådant man hört förut.

Det som dock var bra att EF själva tog upp ämnen som dejting, fester och så vidare - som man kanske undrar över, men inte riktigt kan placera i en fråga. Så man fick svar på allt man undrade och så, det var bra! Nu är det inte lika oklart med en massa småsaker längre, så som navelpiercing, regler, dejting och så vidare.

Åh, nu känns det som om jag redan är iväg. Fast jag inte är det än det vill säga, men snart så. Åh, det är faktiskt inte långt tid kvar nu, snart är det sommarlov och bara det ska bli otroligt skönt! Visst kommer tiden antagligen gå segt som kola, men en vacker dag kommer ju faktiskt avresedagen.

För övrigt tänkte jag starta en ny kategori på bloggen, "frågor & svar", vad tror ni om det? Blir det inte lättare att lägga in alla frågor och svar där, istället för att svara i kommentarerna?

Så fråga på om ni undrar något!

Förberedelsemötet!

Åh, nu ska jag snart iväg på förberedelsemötet och det känns faktiskt inte meningslöst att sätta sig och lyssna på någon i fyra timmar, nu känns det verkligen nära. Jag berättar mer om hur det var när jag kommer hem!

Basketfinal & förberedelsemöte!

Steg upp vid sex-sju snåret idag, alldeles för tidigt för min smak - i alla fall när det är lördag! Men vad gör man inte för en cup-final i basket? juste!


Eftersom min kamera är ytterst konstig,
så är bilden likaså. Men det är i alla fall min älskade syster
som tagit guld i cup-finalen!

image20


För övrigt så längtar jag som en galning och imorgon så är det förberedelsemöte med EF. Åh, ska bli kul att träffa lite folk innan man åker. Imorgon när jag kommer hem kommer jag typ vara så galen så jag börjar packa, fast det är nog lite tidigt. Åh åh åh, USA snart! :D

Oj, nu börjar det närma sig!

Jag kommer liksom på mig själv varje dag med att det närmar sig mer och mer för varje dag som går. Det är ganska läskigt, men samtidigt väldigt spännande! Det är svårt att inte tänka för mycket på USA (tro mig nu Billy!), det är typ det enda jag tänker på!

Jag måste bara få hylla mina vänner här, ni är dom absolut sötaste och bästa jag vet. På allvar, jag kommer sakna er något så galet så jag inte ens vill föreställa mig det. Man tar liksom vara på varje sekund här hemma, man vill bara umgås med alla hela tiden, så ofta det går.

Extra glad är jag för att Alicia & Louise tagit på sig ansvaret över min avskedsfest. Det gör mig ganska skräckslagen, men samtidigt så litar jag ju på dom.. än så länge i alla fall!

Förresten! Undrar ni något så fråga på, jag ska försöka svara på alla kommentarer!

Grattis sötnos!


Idag fyller min (kanske snyggaste!) kompis Fredrik 21 år, grattis sötnos!

245853-18245853-19

Visst är han söt?!

Visumpapper!

Oj, oj oj oj vad mycket det är att fylla i! Men jag ska inte klaga, för nu har jag och pappa fyllt i det mesta, så bokat en tid för intervju på amerikanska ambassaden också! Det är nu jag börjar bli riktigt riktigt nervös, och verkligen inse att jag är på väg. Jag är på väg till USA. U S A!

Shit, lite skrämmande, nej väldigt skrämmande att jag ska bo där, bo och gå i skola. Det läskigaste är att jag inte vet någonting än. Snart så är mitt andra år på gymnasiet slut, och jag vet inte vart jag ska börja härnäst. Men jag är inte orolig, det kommer nog.


Jag kommer att skriva lite mer, när det händer lite mer. Är det förresten någon som är intresserad av att läsa om varför jag vill åka som utbytesstudent?

Brev från EF!

Idag när jag kom hem låg det ett stort vitt kuvert på mitt skrivbord, det var från EF! Det är verkligen alltid lika roligt att få brev därifrån! Det innehöll ett newsletter för Maj & en 'preparation handbook', självklart var det bara att lägga sig i sängen och börja läsa boken direkt! Den innehöll massor som man själv skulle fylla i och även exempel på 'olika slags utbytesselever', alltså situationer som uppstått för dom. Det  var ganska spännande, och jag blev allt mer nervös när jag läste vidare på alla papper.

För tillfället så är jag hyffsat lugn, men det går i vågor. Snart kommer väl en hypernervositetsattack (oj, vilket långt ord det blev!) som säger mig att jag inte kommer klara det, varför jag gör det här och bla bla bla - tills det går tillbaka till en längtan till den 22 juli som är helt obeskrivlig. Åh, just nu längtar jag som en mupp! Det är ganska nära nu och jag vet ännu inte vart jag ska, det gör mig inte något än, but -

All I know is that it feels like forever!

Dåligt med sömn i natt!

Oh, jag hade så svårt att somna igår. Jag bara tänkte på USA USA USA - det är liksom det enda jag tänker på nu förtiden! haha. När jag väl somnade så drömde jag säkert om USA, men nu är jag så trött så jag inte kommer ihåg någonting.

Det känns så overkligt att jag äntligen ska iväg nu, efter mycket velande hit och dit - så har jag äntligen bestämt mig. Att det bara är 76 dagar kvar är helt galet, verkligen helt galet. Jag som räknat ner redan sen över 140 dagar dagar, och nu är det så där lite kvar. I början kändes det som om man aldrig skulle komma ner över hundra, och nu är vi redan långt över det. Om tre månader så har vi liksom börjat vårat äventyr, tre månader är ju ingenting!

Nu måste jag kila, ska dagdrömma om USA på vägen till skolan. Så ska jag lyssna på lite härlig musik till och bara längta! Det är lite konstigt, att jag faktiskt börjat uppskatta saker mer här, att gå till skolan känns inte lika jobbigt på mornarna - för jag vet att jag snart slipper för att det är sommarlov, och nästa år ska jag gå på High School.


Åh åh åh åh, livet är då bra ibland!
 

Pirr i magen & planering!

Åh, det bara pirrar i magen varje gång jag pratar om USA! Det är så härligt, det känns typ som att vara kär eller något, haha! Jag drömmer om USA allt mer, så vaknar jag på morgonen och är fortfarande hemma - suck!


För övrigt så har jag och Jacob planerat lite inför campet, men det är fortfarande hemligt. But time will tell, kanske?!

North/South Carolina?!

Just nu vet jag inte riktigt vart jag hamnar, min RC bor i North Carolina, men sa att det finns en chans att jag hamnar i South Carolina. Det verkar som om det lutar åt South, det känns jättebra! Någon som vet något om någon av dom, eller kanske till och med har varit där?




77 days to go!

Blått eller vitt?

Någon som har lust att tycka till? Ska jag ha blå eller vit bakgrund?

Tacksam för svar!

Update: Eller stjärnor?! haha!


UPDATE ; MAIL FRÅN USA!

Woho, det damp precis ner ett mail från USA i min inbox! Det var från min RC Phil, han sa att jag antagligen borde bli placerad hyffsat snart och avslutade mailet med "See you soon!".


Oh yes, fjärilar i magen! Jag känner mig typ kär,
kan man vara kär i en upplevelse?

Mina första riktiga "trevlig resa-hälsningar"

Oj, vad tiden går. Jag har hunnit få mina första riktiga "Trevlig resa" önskningar, shit är det så nära nu? Det var min Fars trevliga vän herr Von Segelbaaden som önskade mig det, man tackar ja!

Det är ju jag faktiskt börjar inse att jag är på väg, eller än är jag ju inte på väg.. men snart! Jag är på väg till vägen, eller hur man nu ska säga det? Eller så är jag helt enkelt på väg, men inte på planet. Skräckblandat förtjusning!


Welcome to my world!

Välkomna till min blogg, här kommer jag att skriva om diverse saker om mitt liv i USA.

Just nu är det en skräckblandat förtjusning som råder, det är inte långt kvar nu tills jag står där på arlanda - faktum är att det är väldigt nära. Jag har dag för dag räknat ner sedan över 140 dagar och nu är det bara 79 kvar, hjälp 79 dagar är ingenting. Speciellt inte nu när allting är så nära. Sommarlovet framför allt, åh vad jag längtar.

Om 79 dagar säger jag Hej då till min familj och mina vänner, som jag sedan inte kommer träffa på ett bra tag. Tanken gör mig ledsen, men ändå så vill hjärtat till USA och dit ska jag.

Jag vet inte så mycket mer än att jag kommer spendera 10 månader i North eller South Carolina, jag vet inget om min familj, om min skola eller vart jag kommer bo. Tanken är ganska skrämmande. Men allt ordnar sig med tiden, snart får jag väll min familj och min skola. Längtan till USA är verkligen obeskrivlig.

Just nu så tycker jag tiden går lagom snabbt, men snart är väl sommarlovet här och tiden har gått för fort. Jag älskar mitt liv här, det gör jag verkligen. Men jag ställde mig själv frågan, 'När släpper man en dröm?' Nu så har jag svaret, aldrig. Drömmen försvinner, dör ut eller besannas - men jag tänker aldrig släppa en dröm frivilligt.

Jag kan inte förstå att jag nästan är på väg, bara längtan är ljuvligt just nu.



I don't know where I'm going - I just know I'll get there.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0